søndag 8. mars 2009

Fargelegging med Distress, en liten oppskrift:)

Etter noen forespørsler om et lite kurs i fargelegging med Distresser, vil jeg nå vise dere steg for steg hvordan jeg fargelegger et motiv. Gøril ønsket å se fargelegging av et Magnolia motiv, så da ble det det;)
Det første jeg gjør er å dryppe fargene på en tallerken. Der holder fargene seg flytende og like fine i mange måneder, uten å tørke ut.
Jeg fargelegger med pensler vanligvis i størrelsen 1. Penselen må ha en litt hard bust.
Motivene stempler jeg på akvarell papir, 300 g, med Archival Ink.
***
I start with dripping the colours I am going to use on a plate. The colours stays fluid and fine there for months, without drying.
I normally use a brush size 01 (now, in 2010 I use the size 00). It has to be a bit hard. If the brush is too soft it is more difficult to drag the colour out.
The images are always stamped on water colour paper, 300g, with Archival Ink.
Hud
Her begynner jeg med å fargelegge ansiktet. Da bruker jeg fargen Tattered Rose. Jeg legger først farge langs ene kanten av ansiktet.
***
Skin
I always start with the face. Here I have used the colour Tattered Rose (Now in 2010 I first start with Vintage Photo, and then add Tattered Rose). I place the colour along one side of her face. Så dypper jeg penselen i vannet, og får bort all farge. Er den veldig fuktig tar jeg bort vannet med fingrene. Når jeg maler ut fargene bruker jeg en sirkelbevegelse med penselen. Som du ser under blir det her mørkest langs kantene, og lysere innover i ansiktet. Jeg legger så farge på andre siden, og drar fargen utover på samme måten med penselen.
***
I then dip the brush in the water, to get all the colour off. If the brush is very wet, I take the water away with my fingers. When I colour I do a circle movement with the brush. As you can see under, the colour stays darkest along the sides, and gets lighter towards the centre of her face. I then do the same on the other side of her face.

Jeg synes motivene blir enda søtere med litt røde kinn. Så først legger jeg litt ekstra Tattered Rose på begge sidene.
I think the images get a lot cuter with red cheeks. To do that I first add some extra Tattered Rose on both sides.

Det drar jeg ut med penselen. Så tilfører jeg litt rødfarge i kinnene, med en blanding av Tattered Rose og Aged Mahogany. Renser penselen, og har små forsiktige sirkelbevegelser langs yttersidene på den røde flekken. Da blir overgangen til hudfargen naturlig.
I drag it out a bit with my brush. And then I add some red-colourmix on her cheeks, a mix of Tattered Rose and Aged Mahogany. I clean the brush, and make small carefully circle-movements along the outer side of the red spot. Then it looks more naturally.

Deretter legger jeg Tattered Rose på hendene til Tilda. Og drar det ut med penselen.
Then I place Tattered Rose on Tildas hands. And drags it out with my brush.

Kjolen
Her begynner jeg å fargelegge kjolen. Det jeg synes blir fint her er å bruke lite farge, og å dra fargen inn mot midten fra sidene. Blåfargen heter Faded Jeans. Jeg fargelegger dette steg for steg, og begynner på ene siden.
***
Her Dress
I now start colouring her dress. I think it is nice to use just a little colour, not much. And then drag the colour towards the middle from the sides. The blue colour is called Faded Jeans. I place the colour bit by bit, and starts one one of the sides.
Med ren og litt fuktig pensel nesten "gnir" jeg fargen innover i motivet. Jeg legger aldri farge midt på kjolen. Da kun hvis det skal være markante skygger der.
***
With a clean and moisture brush I almost rub the colour towards the centre of the image. I never place the colour on the middle of the dress. Only If I want to make some marked shadows there.
Så legger jeg farge på andre siden, og litt nederst på kjolen.
***
I then place some colour on the other side, and at the bottom of her dress.
Dette drar jeg så ut og innover i motivet. Jeg begynner legge farge langs innsiden av armen, der jeg ønsker å ha det mørkest.
***
I drag the colour inwards the motive with small circle-movements. I have to stop often to clean the brush, or else the colour gets too dark. I then start to place the colour on the inside of her arm, where I want it to be darkest.
Drar fargen ut, og fortsetter å legge farge under ansktet. Jeg legger det helt øverst, fordi det er her det naturlig vil være mørkest.
***
I drag the colour out, and then continues placing colour under her face. I place it at the top, because it will naturally be darkest here.

Jeg drar fargen forsiktig nedover med en litt fuktig og ren pensel. Små bevegelser, og jeg tar ofte av fargen fra penselen, sånn at det ikke skal bli for mørkt. Blir det for mørkt, vil ikke dybden i motivet vise så godt heller. Jeg fortsetter med å legge farge langs innsiden av den andre armen.
***
I carefully drag the colour downwards with a moisture and clean brush. Small movements, and I often take the colour off the brush, so it will not be too dark. If it gets too dark, you cant see the depth in the image. I continueing placing colour downwards the inside of the other arm.

Drar det forsiktig ut.
***
I carefully drag it out.

Bukse og sko
Så begynner jeg med buksene. Her har jeg brukt fargen Walnut Stain. Jeg tar det her også litt etter litt. Denne fargen er ganske skarp. Så når jeg drar denne fargen ut, må jeg skylle penselen veldig ofte. Drar ut litt, skylle, tørke av vann, dra ut mer, og gjenta!:)

***
Trousers and shoes
Now I start with the pants. Here I have used the colour Walnut Stain. Also here I take the steps bit by bit. This colour is kind of sharp. That means that I have to clean my brush very often, when placing on colour. Drag, rinse, take of water with my fingers, drag out some more colours and repeat!:)

Så gjør jeg det samme med resten av buksen.

Then I do the same with the rest of her pants.

Og fortsetter med neste ben.
***
And continue with the next leg.
Og resten...
***
And the rest...
Drar ut fargen forsiktig med penselen, og så er jeg ferdig med buksen også.
***
I carefully drag the colour out with my brush, and then I am finish with the trousers aswell!
Jeg begynner så med skoene. Her har jeg grønnfargen Peeled Paint. Jeg legger fargen her også først rundt kantene, og drar forsiktig innover i skoen. For at ikke det skal bli for mørk, skyller jeg penselen ofte.
***
I then start with the shoes. Here I have used the colour Peeled Paint. Also here I start with placing the colour along the sides, and drags it carefully towards the center of the shoe. I don't want it to be too dark, so I have to rinse the brush often.
Jeg gjentar det samme med den andre skoen.
***
I repeat and do the same with the other shoe.
For å få litt mer dybde i motivet, legger jeg litt farge fra mixen av Tattered Rose og Aged Mahogany øverst på hånden. Jeg legger også litt Walnut Stain innerst på vingene.
***
To get more depth in the image, I place some of the mixture I have made of Tattered Rose and Aged Mahogany at the top of her hand. I also place some Walnut Stain innermost on the wings.
Dette dras ut med en ren og fuktig pensel. Jeg fargelegger så hårstrikken. For å få dybde i den, legger jeg kun litt blåfarge (Faded Jeans) i de to endene. Og drar fargene forsiktig mot midten av strikken. Det aller fineste er om midten av strikken ikke får farge på seg.
***
I drag this out with a clean and moisture brush. Then I colour the hair ribbon. To get a depth on it, I only place little blue colour (Faded Jeans) on the two sides. And then drag the colour carefully towards the middle of the ribbon. I think it looks best if the middle has no colour at all.
Som her:)
***
As you can see here:)
Håret
Nå begynner jeg med håret. Her legger jeg først farge (Antique Linen) der jeg vil ha skyggene.
***
Hair
Now I start with her hair. I first place the colour (Antique Linen) where I want the shadows.

Renser penselen og drar fargen ut.

I rinse the brush and drag the colour out.

For å få en enda klarere dybde i håret legger jeg også til litt brunfarge (Vintage Photo). Ca på de samme stedene som i stad. Dette drar jeg så ut.
***
To get more depth in the hair, I also use the colour Vintage Photo. I place it on the same places as before. Then I drag the colour out.
Siste finish
Jeg ønsker et litt røffere utrykk og flere skygger i kjolen. Det er ikke sikkert alle vil ha det sånn, men jeg viser nå her hvordan det kan gjøres. Da bruker jeg Black Soot, og legger litt av den fargen på de stedene jeg ønsker mer skygge.
***
The last finish
I want a rougher look, and more shadows on her dress. I am not sure you all want this look, but I will show you how it can be done.
I use the colour Black Soot, and place some of it on the places that I want more shadows.
Det er ikke mye farge som trengs, men her legger jeg det under ansiktet, under armene, i skyggene på kjolen, og på innsiden av buksen og skoene.
***
It is not much colours that is needed, but I place it under her face, under the arms, on the foldings on the dress, and on the inside of her trouser and shoes.
Det dras også forsiktig ut med en litt fuktig pensel. Pass på at penselen ikke er for våt, da kan motivet bli stygt. Og rens den ofte.
***
This is also draged carefully with a moisture brush. Make sure the brush is not too wet, then the image can get a really ugly look. Rinse it often.
Her fargelegger jeg stråene. Jeg begynner først med fargen Frayed Burlap, deretter litt Peeled Paint.
***
Here I am colouring the straws. I first starts with the colour Frayed Burlap, and then some Peeled Paint.
Tilslutt ønsker jeg en skygge rundt Tilda. Da legger jeg litt etter litt på farge, med Weathered Wood, og drar det ut litt etter litt.
***
For an ending I want a shadow around Tilda. I then place some colour step by step, here using Weathered Wood. And then drag the colour out. Then it gets darkest closest to Tilda.
Finito!!
Håper at dette er tips som er nyttige:)
Nå er det bare å lage et kort av motivet!
Takk for at du besøker bloggen min!
***
I hope you found my tip useful:)
Now I only have to make a card of the image!
Thank you for visiting my blog!

59 kommentarer:

eba sa...

kjempeflott tutorial! Mange flotte tips der! Jeg liker egentlig distress jeg også, men det er liksom litt kjappere med promarkers.... :P Greit for en med 4 småttiser... :P Men nå må jeg børste støv av distressene igjen... ;)
Nydelig motiv, forresten! <3

Janne sa...

Du e så flink du, veldig grei forklaring kanskje te å me æ kan klar å mal etter forklaringa di...Snillt av deg å dele me oss som ikke kan det der ;0)
Klem

Kristin sa...

Tusen takk for denne supre "oppskriften"! :-) Sliter litt med distress ink'ene mine, får det ikke helt til..men nå fikk jeg jo masse tips!jippi!:-D

Karita sa...

What a great tutorial Camilla!! Thank you for sharing with us :)

Kari Anne's hobby sa...

Så flink du er. Har vært på kurs hos Anita Hagen, men glemmer så lett da jeg ikke har malt på en stund. Veldig fine og nyttige tips, Tusen takk!

❤ Kaia sa...

Tusen tusen takk!!!!
Der var det mange gode tips, skjønner etterhvert at det nok er bedre å fargelegge med refiller.
Ha ei fin uke :o)

Bente sa...

Åh tusen takk Camilla - du er da bare helt herlig!! Gleder meg til ungene er i seng - da skal jeg kaste meg over distressene og se om jeg klarer å få det bedre til... Masse klemmer, Bente

Gøril`s Kreativiteter - håndlaget med kjærlighet sa...

Wow... Dette var litt av en tutorial.. Tusen hjertlig takk:-) Nå skal jeg prøve meg etter oppskriften din:-)

Klem

MichelleO sa...

Wow... this is wonderful, and very helpful in seeing how you make such wonderful art. I adore your coloring always have. Great tutorial..
HUGS
MichelleO

Linda S. L sa...

wow super flott forklaring! tusen takk for at du vil dele dette med oss :) her lærte jeg en masse! :) :)
klem
linda s l

HenrietteH sa...

Tusind tak for en meget fin forklaring - nu håber jeg at jeg også kan få det til at virke hos mig.

Øvelse gør mester - og du er bare så godt..

Knus fra Danmark

Eli Kristin Magnussen sa...

Så supert, dette kom akkurat som bestilt Camilla! Trengte tips om hvordan man distresser, så denne skal jeg ta vare på. Takk for at du deler ;)

Karen O sa...

Tusen takk!! Kjempe flott forklaring! Masse gode tips! Gleder meg til å sette meg ned og leke:)
Klem, Karen

Lim sa...

I love it Camilla. I wish I can understand, but with the pictures is so helpful. Thanks!

Hugs,
LIM

Veronica sa...

Tack för en fantastisk förklaring!!

maledilla sa...

Tusen takk !

Heidi sa...

TUSEN TAKK vennen - denne trengte jeg. Har masse masse distresser men hater de som pesten. Har aldri helt fått draget på de der. Men tror helt klart jeg har brukt alt for masse vann og da ble det jo bare helt forferdelig stygt. Men nå fikk jeg kjempelyst til å prøve meg igjen.

Tusen takk nok engang. Super beskrivelse


Klemmer fra
Heidi

Victoria sa...

oh wow this is absolutely fantastic - makes me want to get distressed inks more badly than i already do x

Camilla sa...

Åh, Det är såå snyggt gjort Camilla!
Så otroligt många tips och inspiration.
Tänk vad många sätt det går att göra på.
Helt otroligt.
Detta inspirerar till att kanske snart göra en egen tutorial:)
Ha en go kväll...
Kramar Camilla

moi sa...

I didn't understand anything, but the pictures said enough. Thank you.

moi

Riet sa...

what a this beautiful Camilla.

hugs Riet,x

Kort og Søm sa...

God forklaring!! :o)

Debbie Dolphin sa...

this is a great step by step.fantasticxx
debbiexx

line sa...

TUSEN TAKK - dette var en kjempeflott forklaring for oss nybegynnere. Flott at du også fortalte hvilke farger du brukte.


Resultet ble jo også nydelig.

Turid Mari sa...

Sååå fin tutorial du har laga, Camilla!! Kjæmpeflink e du!!! :D

Håpe at du har det bra, snuppa!!
God klem!!

Anne Grethe sa...

Tusen takk for kjempefin innføring i fargelegging med Distress - nå trenger jeg ikke å gå på kurs! Du er bare så god på dette - det er så nydelig det du gjør!
Jeg har lenge hatt lyst til å prøve meg på Distress, men Promarkers har vært greia for meg til nå, men nå skal jeg prøve meg på Distress jeg også - takk!

Lynda Nielsen sa...

Camilla, this tutorial is excellent! Even if I can't read Norwegian Fluently, I still have the idea of what you are showing here. I will print this so I have it when the time comes when I dare attempt distress coloring! =)
Thanks for this great post!
Hugs
Lynda =)

Linanna DESIGNS sa...

What a great tutorial Camilla, maybe this will help me to get the shading correct, although i shant hold my breath. Your colouring is always so perfect, thank you for sharing! hugs Linda x

Sinikka sa...

What a great tutorial. You make it look so easy!!!!
I just bought H2O's so distress has to wait a little bit. But I will try it some day.
Hugs Sinikka

Marte sa...

Så fin forklaring, Camilla! Tusen takk, fikk mange gode tips - og kan ikke vente med å prøve de ut! :)

Takk for at du deler!!

Bastelkueken`s Kreative Welt aus Alsdorf sa...

Thanks for the really great instructions - the result looks first-class.I will try this also sometimes
Thanks

Heather sa...

Thank you for such a wonderful tutorial Camilla. I was having problems with larger areas and especially with the Faded Jeans colour. I think you might have helped overcome this.
hugs Heather xx

stampingtink sa...

What a great tutorial! I learned so much and you've given me such great tips. Thanks so much! I love coming to your blog every day and love what I find here!

Irene sa...

Det ser jo så fryktelig enkelt ut når du viser dette, men synes det er vanskelig. Men skal ta en utskrift og øve videre. Jeg fargelegger med H2O men går vel å bruke samme fremgangsmåten. Tusen takk for at du deler tips og kunnskap.

hilsen IreneR

Christina / Synål / Stina sa...

Tack så Mycket för denna dina förklaringen om hur mna målar med distresser jag som precis har inköpt min första uppskatta detta jätte mycket Ska bli spännande att testa.
TACK för detta och så fint det blev.
KRAM Christina

Anonym sa...

Tuuusen takk for denne tutorialen, Camilla! Jeg prøvde meg på å fargelegge med distress ink for lenge siden, men det ble bare et evig rot og så ikke ut, men nå skal jeg jammen prøve igjen, for nå vet jeg hva man skal gjøre, trinn for trinn :)

Kjempe fin blogg du har, du lager utrolig mye fint!! Magnoliaen du fargela i tutorialen ble jo rett og slett bare nyydelig :)

Klem Cathrine!

Miia sa...

Great tutorial Camilla!!
Thanks for sharing this!!
I have to try and learn more colouring with distress inks, because your colouring is so beautiful!
Have a great day!

Hugs, Miia

Nixe-Moni sa...

Thanks for the great tutorial Camilla. Love your fantastic colouring.
Hugs
Moni

Liten scrapper sa...

Nei nå ble jeg glad!!!
Så utrolig flott at du har laget en sånn tutorial!! Denne skal jeg koooose meg med!!!
Tusen takk!!!<3<3

Ps! Må jo også nevne at du har laget mange fantastisk nydelige kort i det siste!!<3<3

Hilsen Merethe/Liten scrapper

Anonym sa...

All I can say is that you should be in a newspaper. You should most definitely be recognized for your work. Its not every day that I get to see art like yours. Go ahead, publish your stuff because I guarantee you that you will be noticed amongst millions of other viewers! Go ahead, take advantage of your talent, you got it!

Kim sa...

WONDERFUL tutorial Cammilla! I can't wait to try this one day! :) Your Tilda was gorgeous! I am always in amazement of your distress coloring!
Hugs~ Kim

Lin sa...

Kjempeflott forklaring:) Tusen takk. Nydelige kort du lager, og en fantastisk "maler". :)

Lori aka Lo Lo sa...

I luv you colouring. Wish I could read your blog. I luv all your creations. I look forward to following your fab blog.

xoxo,
Lori

Leila sa...

Tack för denna underbara tutorial. Och tack för att du delar med dig av dina kunskaper
Kram
Leila

tanja sa...

what a this beautiful Camilla
I paint little bit whit this inkt now I want more by dutch girl tanja

Anonym sa...

1000-takk!!! Den trengte jeg virkelig!!

Marimer sa...

Gracias Camilla por este estupendo tutorial, ahora probaréa ver que si he aprendido algo. Este tutorial me lo ha pasado Angella http://angellaro.blogspot.com/ y le estoy muy agradecida, porque yo no hubiese dado con él, aunque ya me dijo que habias hecho un tutorial. Saludos.

Randi Th. sa...

Tusen, tusen takk for at du har lagt ut denne "oppskriften". Du forklarer alt så utrolig flott!!!
Nå er det bare for oss nybegynnere å øve!
Du lager fantastiske motiv!
Ha en flott dag!

Randi Th. sa...

Tusen, tusen takk for at du har lagt ut denne "oppskriften". Du forklarer alt så utrolig flott!!!
Nå er det bare for oss nybegynnere å øve!
Du lager fantastiske motiv!
Ha en flott dag!

Linda Brun sa...

Kjempeflott tutorial. Takk for at du deler.

Linda

Jeni C Slack (^0^) sa...

Wonderful Tutorial, Camilla!

Gunn-Hege sa...

Tusen takk for fine tips og flott tutorial!! Nydelig ble det, klarre jeg halvparten så fint så er jeg strålende fornøyd!!!

Monika Lerch sa...

Wunderbar die Anleitung ..Danke!

LG Moni

Lori aka Lo Lo sa...

I just bought some re-inkers. I'm trying to find the brush you use but need some help. What brand and where do you buy the size 00 and 01? Should I get both sizes? What material is the brush...sable, nylon, etc?

xoxo,
Lori

Lori aka Lo Lo sa...

Is the brush tip round on the brush you use?

xoxo,
Lori

Epson Inkjet Cartridges sa...

This article is great...Very helpful information and one can go with the information provided on the product.

printcountry.com coupon sa...

Saving this to my reading list (you gotta love the new Safari feature on iOS 5!). Great post.... P.S. Happy Friday, everyone :)

Marika sa...

Great tutorial. I haven´t try this technique yet, But soon i will be able to try. I made a link list about different coloring techniques in my blog (it´s in finnish only, but maybe someday i will blog in english)http://marikanpuuhanurkka.blogspot.fi/search/label/V%C3%A4ritystekniikoita. I put this there also, I hope it helps beginners like me :)

adam scott sa...

Nice post. I was checking continuously this blog and I’m impressed! Very helpful information particularly the last part ?? I care for such information a lot. I was looking for this certain info for a very long time. Thank you and good luck. Epson error code 0xea